tisdag 27 oktober 2009

Lunchpromenad i Kungälv...


Västra Gatan

Bergfeldtska trädgården

Fina rabatter,vackert även på hösten.

Västra Gatan

Vackert träd utefter berget


Nordiska folkhögskolan

Minnessten över trekungamötet

Nypon och sista rosen för i år

Fästningen på nära håll

Småbåtshamnen

Kungälvs kyrka

Tjuvholmen

Fästningen från Strandpromenaden


I morse hörde jag på nyheterna att det skulle bli fint väder, så jag bestämde mig för att ta med kameran till jobbet, sagt och gjort. De hade rätt för det blev underbart, stilla och soligt.
På lunchen så tog jag bilen bort till Västra Gatan här i Kungälv. Ställde den nedanför Bergfeldtska trädgården. Gick ner till älven,sedan utefter strandpromenaden ner mot Fästningen. Älven går utmed Kungälvs östra del kan man säga, den delar sig så att Fästningsholmen är omgärdad av vatten på alla sidor. Det var säkert en väl genomtänkt plats när den byggdes. De skulle ju kunna försvara sig mot "lede fi". En holme ute i älven heter Tjuvholmen och sägnen säger att där hängdes det tjuvar förr i världen.

Det är en mycket fin strandpromenad vi har som sträcker sig från Kexfabriken ner till Fästningen.
Väl nere vid Fästningen står det en minnessten om vårt Trekungamöte som var år 1101, för att slita tvister och främja fred som det står.
Högt uppe på berget ovanför Östra gatan ligger Nordiska folkhögskolan.
Kyrkan vid Gamla torget passerade jag innan det var dax att vända tillbaka, nu så gick jag in på Västra gatan upp mot Kungälvs centrum, den går utefter Fontinberget som tornar sig högt över den lilla slingrande kullerstensgatan som har så pittoresk och vacker bebyggelse. Efter att ha fotograferat utefter berget och även varit inne i Bergfeldtska trädgården så var det dax att bege sig till jobbet igen. En timma går väldigt fort...
Mycket Bohus fästning blev det, men visst är den fin där den ligger, och tänk om den kunde tala, vad mycket den kunde berättat...
Ha det så gott önskar
Torprosen

2 kommentarer:

MarieE sa...

Så härliga bilder! Nu ska jag ut med hunden denna strålande soliga höstmorgon. Ha en härlig dag!

Höstanemon sa...

Hej Torprosen!
Vilka härliga höstbilder du har tagit! Speciellt gillar jag bilden från Tjurholmen. Det är en fantastisk fin stad vi bor i, även om inte alla delar är lika fina som på dina bilder.

Ha det så bra!
Höstanemon