lördag 6 december 2008

En underbar lördag....En grejar söndag....


I går hade jag en riktigt härlig dag, struntade i alla "måsten" och bara roade mig.

Kompis A och jag var på vår vanliga loppisturné och vi gjorde som vanligt många och härliga fynd, bla så hittade jag underbara julkulor,( ja L du kommer att bli grön av avund) en vacker karaff osv. A hittade en vacker julröd kaffeservis för nästan ingenting, lyckan var gjord.

Sista stället vi var på hade äggost och kaffe till försäljning, det visade sig att det var min granne S som hade gjort den, helt underbar.
Mitt recept på äggost kommer lite längre ner på sidan, ett måste i juletider tycker jag.
Sedan bar det av hem för att träffa maken en liten stund, därefter skulle min lilla mor och jag gå på julkonsert.
Det var kören Opus 83 som höll sin julkonsert i Surte kyrka. De firar för övrigt 25 år i år.
Min kompis I-M sjunger med där.
Har aldrig varit där förut men det var en väldigt vacker och vad jag förstår mycket gammal kyrka.
De sjöng de flesta traditionella julsångerna men också lite gospel.



Det blev en helt underbar konsert!
Mamma och jag var helt tagna!!!
Vi fick dessutom en liten lektion om Stilla Natts tillkomst.
I en liten by i Österrike som heter Oberndorf skulle det vara midnattsmässa på julafton, organisten Franz Gruber gick dit för att kolla att allt var ok, han upptäckte då att mössen hade gjort åverkan på orgeln, de hade bitit sönder blåsbälgen, den var helt obrukbar. Han kontaktade prästen Joseph Muhr som fann på råd, det var så att han hade skrivet en liten juldikt ett tag innan som organisten sedan på ett par timmar skrev musik till.
Så på Midnattsmässan den 25 december 1818 framfördes Stilla Natt för första gången av två solister, en barnkör och en gitarr.
En av många historier om Stilla Natt. Visste ni att det finns ett sällskap i Österrrike som värnar om och sprider dessa historier? inte jag i alla fall.
En annan och mycket gripande historia är om hur de tyska soldaterna som låg i skyttegravarna under första världskriget, julafton 1914 tänder ljus(vilket var strängeligen förbjudet) de börjar sakta sjunga Stille Nacht! Heilige Nacht! och efter ett litet tag så svaras det Silent Night! HolyNight! från skyttegravarna på andra sidan, det berättas att soldaterna går upp ur sina gömslen och talar med varandra och firar något som kan liknas vid juluppehåll.

Melodin är översatt till över 300 språk!

En helt underbar Julupplevelse blev konserten iallafall!!


Idag söndag har det fixats och donats med julpynt och städning, allt i en salig röra. Det är typiskt mig , jag börjar i alla hörn och knyter till slut ihop säcken framåt kvällskvisten.
Visar lite mysbilder på mitt adventsarrangemang och min både gamla och nya ängel (ni vet den jag snodde framför ögonen på A). Tycker väldigt mycker om dom.
Receptet på äggost kommer här:
Karl-Alberts recept från Orust
2 l röd mjölk
3dl grädde
10 st ägg
6 dl gräddfil

Vispa ihop ägg och gräddfil, med en gaffel. Mjölk och grädde hälles i en kastrull och kokas upp - det skall sjuda.
Häll i de ihopvispade äggen och gräddfilen. Altsammans skall sjuda. Inte koka!
När massan skurit sig, ställ kastrullen åt sidan i ca 15 min med lock på.
Häll upp massan med en hålslev i en äggostform. När halva formen är fylld, strö på ca 2 msk strösocker, fyll hela formen och strö över 2 msk socker till.
Låt gärna äggosten stå över natten, sedan är det bara att stjälpa upp på ett vackert fat, och servera björnbärssylt eller annan sylt till. Vissa vill ha äggosten till sillen och det går också utmärkt.
Smaklig spis!
önskar Torprosen.

1 kommentar:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hallå där Torprosen!
Jag blir inte grön av avund, möjligen lite ljusblå inget mer än så.
kram från Koftan