tisdag 14 juli 2009

Norrlandsresa del 1

















Ja, då är vi åter hemma i Romelanda efter en trevlig utflykt till lite nordligare breddgrader.

Vi var fyra som styrde kosan mot norr. Tant kofta med make och så jag och min käre make. Vi skulle hälsa på Fale Artut med man, Koftan och Fale har haft mycket kontakt och bestämt att träffas och jag och P "hängde på". Efter en färd i totalt ösregn kom vi fram till Gränsfors, ett ställe där de gör fina lerkrukor OCH fina yxor, smart drag! Något för damerna och något för männen. Koftan var i köptagen så det blev några krukor som hon som packgeneral fick in i "skuffen". vi sov över i Gnarp och därefter gick färden vidare till Östersund och Frösön. Vi fikade på Jamtli och fortsatte vår färd till Fale.

Innan vi träffade henne och maken kollade vi in på ett museum som visade sig ligga ett par hundra meter från dem. "Mus-Olle" hette mannen som hade startat museet och kära nån , om vi är samlare så är det ett intet mot Olle, han samlade på precis allt och det han inte tiggde sig till, "lånade" han. Mycket intressant!


Bilden visar huset han bodde i större delen av sitt liv.








Efter det så blev då äntligen mötet av hos Fale. Det var två mycket glada tjejer som träffades i verkliga livet.


Fale och maken hade fixat en jätte mysig stuga till oss på gångavstånd, två meter till en sjö, så bättre kunde det inte bli! Kolla bara in dasset, det raraste jag sett!!



Vi hade en mycket trevlig dag där vi fick träffa de härliga fåren som de har på gården, hur fina som helst, därefter åt vi en toppen middag med jättegod efterätt.


Fale och Koftan hade så klart mycket att prata om och mest blev det prat om garn när Fale visade oss sina härliga garner som hon spunnit!



Tack Fale och L för besöket hos er och för er gästfrihet!


Har även fått en utmärkelse av Fale som jag så klart tackar så mycket för och skickar vidare ut i vida världen till alla ni goa människor som finns där!

Sådana som Fale och hennes familj!!!!


Resten av resan kommer vid nästa inlägg!

Kram Torprosen

5 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Fantastiska garner från fantastiska får:)

Bra fotograf!

Torprosen sa...

Hej Monica! Ja det var verkligen underbara får, skall jag någon gång skaffa några får så får det bli Värmländska skogsfår, det blir såå vackra garner! Tack för titten! Torprosen

fale artut sa...

TORPROSEN, du är en skatt! Åh, du tar så fina kort. Jag blir helt RÖRD när jag ser dem! Jag hälsar mannen, hans namn börjar på L, men jag tror att det är honom du menar!
Hälsa din man, en STOR kram till dig!

Torprosen sa...

Fale, är det typiskt mig eller???
Vet mycket väl att namnet börjar på L men då var väl mina tankar på ett nytt ställe redan, sorry!!
Torprosen

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Kära Torpros!
Vad roligt att få se dina bilder.
Vi har ju sprungit runt med varsin kamera mest hela tiden, så många bilder blev det.
hej fr. Koftan