onsdag 17 februari 2010

Isen ligger på havet.....


Ett solbelyst Åstol , som en hägring...

Vy mot Åstol från Lökebergs kile

Tvätt och putsning..spegel på backen..

Snart är jag lika vacker som de stora svanarna..

Vi är så små så vi får inte vara med

Gympa och yogapass i Svanrike






Flytta er, här kommer jag!!

Här går det undan..

Går in för landning

"Isbåt" vid Tjuvkil

Utanför Tjuvkil

Solbelyst topp..

Min systers och hennes familjs badvik

Brattön med fästningen på Marstrand som tittar upp..

Rörtångens badplats, lite kallt kanske för ett dopp...

Brattön även kallad Blåkulla, ligger utanför Rörtången


Ja, det ser inte bättre ut än att vi får behålla vintern ett tag till... för de har lovat mer snö den närmaste veckan här på västkusten i alla fall.
Ja, bedårande vackert är det väl ändå, åtminstone när solen vågar sig fram så att snön gnistrar så där fint..Passar på att vara ute på helgen så mycket det går, för jag har ett väldigt behov av ljus så här års.

Visst har det blivit ljusare både på morgonen och på kvällen, men man hinner inte ut innan det mörknar. Vi går på våra hundpromenader maken och jag men det är tur att snön lyser upp lite grann.
Nästan varje kväll ser vi rådjur som skuttar undan när vi kommer på stigen. De bökar undan snön så gott det går och försöker hitta mat, inte så lätt för dem inte.. t.o.m vid vårt fågelbord är de och mumsar har vi sett.. Vår granne S och maken lägger ut ensilage till dem uppe i vår skog, och det är alldeles förpaltat med spår runt om både av rådjur men även av hare.
Vi har fler besökare i omgivningen. En längre tid så har varg varit synlig här omkring och maken har även spårat en precis ovanför huset... I går så ringde en väninna till mig och var ganska uppskärrad. Hon stod på vägen utanför huset och skulle möta en virkestransport som skulle komma till henne. Rätt som det var så stod det en varg framför henne, hon stirrade, den stirrade, då tog vargen ett steg mot henne...hon vände på klacken och sprang allt vad hon kunde tillbaka till huset. Transporten var försenad för att det var uppståndelse på vägen.Tre vargar sprang åt lite olika håll, bla ner i ett sandtag som ligger intill och där det är full aktivitet på dagarna...
Ja, det verkar som om vi får vänja oss vid att de finns så nära bebyggelsen. Men jag vet inte om jag skulle vilja möta en flock på fyra vargar när jag går i skogen..
Obs detta är inget inlägg i vargdebatten utan bara som det är här just nu..lite läskigt..

Sportlov är det här i trakten just nu och det kan väl inte vara härligare för barnen än i år... tänk alla sportlov med ösregn och barmark som man genomlevt.

Men snart vill även jag ha vår...hoppas den kommer snart.
Under tiden så visar jag lite bilder i vanlig ordning..
Har varit på fotojakt ute vid havet här omkring...jag har aldrig upplevt att isen ligger så långt ut.
Det är en märklig känsla att se folk gå på isen där man åker båt på sommaren.
Läste i vår lokaltidning att de får använda svävare för att komma fram och till baka ute på öarna.
Svanarna flockas som jag berättat tidigare på ett ställe där det är öppet vatten, och att bara stå och titta på dessa vackra fåglar är underbart... De stödfodras med ca 75 kg havre/dag med hjälp av privatpersoner.

Titta och njut för snart är snön och isen borta (hoppas jag)...
Ha det gott!
Torprosen

9 kommentarer:

fale artut sa...

Hu vale för varg, men vilka bilder!
Hurra för Torprosen, Smörblomman, Vildgåsen... Alltså Dig!
Vackert så det gnistrar om det!

Snäckskalsdalen. sa...

Otroligt vackra bilder! Vilka vyer!
Och bra fotograf, så klart!
Idag har det allt kommit massor av snö och stormat rätt bra. Vilken vinter!
Ha det gott!
Agneta!

Randi sa...

Vilka ljuvligt pastelliga vinterbilder. Här har vi inte varit bortskämda med blå himmel, men idag slipper vi snöovädret och kanske blir det sol och blå himmel. Är beredd med kameran - väntar bara på att plogbilen ska komma. Önskar dig en skön helg trots snöstormen!
Randi

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbara vinterbilder. Det är vackert med all snö. I stället för att längta efter våren borde man ut och njuta av det vita landskapet.Snart är det ett minne blott.
Trevlig helg
Birgitta

Mia stickar sa...

Vilka helt fantastiska bilder du tar!

Mamma C sa...

Härligt vackra bilder du tagit. Nog får vi dras med denna vargavinter lite till. Idag är det förskräckligt här hos oss.
Kram Mamma C

Karin Lindström sa...

Hej!

Vad roligt att du tittade in hos mig! Vilka underbara vinterbilder du visar! Fåglarna är så fina, alla bilderna. Våra stackare har frusit idag. Jag har matat dem flera gånger och maten har en strykande åtgång. De tycker nog att det är bra kallt nu. Inga domherrar har visat sig än här i år, de är ju så fina.

Det lät riktigt gott med blåbärsmuffins! Jag ska nog baka i morgon, får kolla det receptet tror jag *ler*.

Kramar
Karin

Karin Lindström sa...

Ps, Glömde ju säga vad läskigt med vargen! Henne skulle inte jag vilja byta med!

mysiga heestrand sa...

Vilka härliga vinterbilder. Det är vackert ute nu, Det är inte så ofta man kan vara ute och gå på havsisen men längtan efter vår börjar bli väldigt stark. Idag har vi minus 18 grader.
Kram Marita i Heestrand