torsdag 23 maj 2013

Provence del 1...






























































Ja nu kommer del 1 av vår Provenceresa, i vanlig ordning så tar jag ju rätt många kort och därför delar jag upp det. Vi åkte buss från Göteborg via Danmark och Tyskland, med ett par övernattningar ner. Vädret på nervägen vill vi helst glömma, regn och mellan 5-8 grader hela vägen. Regnet fortsatte även sedan vi kom fram till Aix de Provence. Dagen började med stadsvandring i den gamla delen. När vi snackar gammalt så är det verkligen gammalt här i Provence. I Aix finns det vackra springbrunnar, varav vissa är varma källor.Det finns många vackra träd, som heter Plataner, och om jag är rätt underrättad inte bara är vackra utan även fungerar som luftrenare, barken suger åt sig föroreningarna och sedan ramlar barken av. På eftermiddagen var det ett besök på en vingård med vin och olivoljeprovning. Ett mycket välskött och vackert ställe..Dagen efter var det en rundtur i Provence med besök i den vackra klippstaden Les Baux med en medeltida borg. Därefter besökte vi akvedukten Pont Du Gard, det är ett romersk mästerverk från år 0, ja ni läste rätt, fattar ni hur kunde de bygga ett sådant byggnadsverk med de hjälpmedel som fanns då, jag blir så vördnadsfull, floden som flyter under heter Gardon. Efter en härlig lunch vid  floden så var det fri eftermiddag i Avignon.Vi och ett trevligt par från Gbg tog följe och strosade upp mot Palais Des Papes, påvepalatset,så fint och med en härlig park ovanför. Dagen efter åkte vi vidare ner mot Nice och varmare och vackrare väder..men det får vi ta nästa gång. Här hemma har ju våren både kommit och gått! Herregud vad fort det går...
Ps Vill bara förklara lite varför jag inte alla gånger hinner med bloggen eller att kommentera. Brukar ju inte bli så personlig här men det är så att min mamma har den förfärliga sjukdommen demens och det har hon haft i ett par år, sista halvåret har det blivit mycket värre och vi, mina syskon och jag har kämpat  varje dag med detta. Mamma har varit så förvirrad och ledsen. Men inte nog med att man måste hantera det på ett vettigt sätt, när man själv är så förtvivlad att man inte kan sova på nätterna över mamma, utan dessutom måste kämpa med kommunen om hjälp. Två dagar innan vår resa kom mamma in på ett korttidsboende och hade hon inte gjort det hade jag inte åkt. Nu har hon efter mycket om och men hamnat på ett demensboende sedan ett par dagar. Samtidigt som vi kan andas ut lite får vi försöka att hantera att hon är ledsen och inte riktigt fattar vart hon har hamnat. Ja, detta var en parantes i min lilla blogg. Men som ni förstår så har jag knappt hunnit fota eller greja i min trädgård det sista, TUR att jag har en hemmaman som fixar och donar..
Njuut nu, för just nu är vi mitt i den underbara tiden mellan hägg och syren..
Kramar
Susanne

8 kommentarer:

VisaLiza sa...

Helt ljuvligt vackra bilder. Nu vill ju jag också åka till Provence! Skönt att det ordnat sig för din mamma. Det är verkligen inte lätt känslomässigt att ta in att ens förälder inte klarar sig själv längre. Liza

Viola sa...

Oioi så mange vakre bilder og et aldeles spennende sted!! det høres spennende å kjøre med bil.. jeg måtte frem med notatboka mi der jeg skriver ned steder "verdt å se", for dette kunne jeg godt ha tenkt meg og sett.. en gang.. (når det skal bli, hehe)
men da er det ihvertfall notert (man vet aldri..)

Kjære deg, så leit å høre om din mamma. Det er en forferdelig sykdom ja. Sender henne de beste tanker herfra.
Nei, bare blogg når du kan du, så kommer vi nok innom deg. det går litt i ny og ne hos meg også iblant.. men jeg kommer innom, det er sikkert! :)

Varm klem fra meg! :)

Stina sa...

Väldigt härliga bilder.:-) Stina

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i väster.
- Vilket överflöd av godsaker. Och vilka härliga bilder från er resa !
Demens är verkligen inget roligt. Farsan hade det också. Det var jobbiga år när man såg att det bara blev värre och värre.
- Ha en bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Höstanemon sa...

Hej Torprosen!
Så många fantastiskt fina bilder! Ska bli jättekul att höra dig berätta mer om resan nästa gång vi ses.

Otroligt skönt att höra att din mamma äntligen har fått plats på ett demensboende. Jag vet ju hur hårt du och dina syskon har kämpat med det här. Samtidigt förstår jag att det inte är lätt nu, när din mamma inte alls förstår vart hon är. Men personalen brukar var kanonbra och hitta sätt att få de boende att känna sig trygga.

Ha en riktigt bra helg!
Hälsningar Höstanemon

Snäckskalsdalen. sa...

Ljuvliga bilder! Jag har aldrig varit i Frankrike, jo, det har jag, Paris och lite uppåt Engelska kanalen osv, men aldrig söderut. Dina bilder är väldigt talande och jag njuter av varenda en. Jag får sätta upp det på min "bucket-list", nån gång ska det väl bli av!

Jaa, det är en förfärlig sjukdom. Jag tror vi är många som varit där och man tar ut sorgen på olika sätt. Det är så hemskt att se att allt som en människa lärt sig och gjort liksom försvinner för henne. Det gör väldigt ont. Men jag lovar dig, om det nu hjälper, du är inte ensam. Det är ett elände vi alla får dela med varandra, och det hjälper att prata om det. Och man känner ju så klart att vad man än gör är det aldrig nog - men jag tror att man inte får glömma bort sig själv. Det låter besvärligt och så är det också.

Usch, ja, jag är glad att när min man och jag hade äldre i familjen med samma diagnos så bodde vi i en kommun där det fungerade så helt fantastiskt bra, så jag har aldrig hört något liknande. Det måste jag säga. För att inte tala om personalen, den var helt underbar och hade många, många års erfarenhet att arbeta tillsammans. Dom lättade upp det hela genom att tala om sjukdomen och uppmuntra och ta sitt ansvar på ett strålande sätt. Det var Härryda kommun.

Du får kämpa vidare så gott det går, jag tänker på dig, för det är en plats i livet som jag inte önskar mig tillbaka till.

Stor kram
Agneta

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susilull sa...

Tråkigt att höra om din mamma, det är en hemsk sjukdom, för alla inblandade! Hoppas hon finner sig till rätta och ni kan slappna av lite!

Underbara Provence-bilder, jag kände igen mig både här och där, Pont-du-Gard, Avignon... nu vill jag dit igen!

Det är som sagt en underbar tid just nu! Ha det så bra!