torsdag 5 september 2013

Underbara Koster...

Vi, mina tjejkompisar och jag har haft en underbar helg på den vackra ön Koster.Eller egentligen Sydkoster och Nordkoster som öarna heter. Vi bodde på något som heter Solkoster, ett fint ställe där man hyr lägenheter eller snarare små radhus.Lena vår kompis hade beställt guidning på Kosters trädgårdar, vilket vi såg mycket fram emot. Vi började lördagen med ett härligt dopp i det klara och faktiskt sköna vattnet, därefter en mycket god frukost. Vidare ner till cykeluthyrningen där vi fick var sin rejäl damcykel.Vägen till Kosters trädgårdar var så där härligt lantlig och lugn, endast en och annan flakmoppe störde idyllen. Väl framme möttes vi av Helena som är en av ägarna till deras paradis. Det är ett äkta par som driver det, gå in på deras hemsida får ni läsa mera. Vi blev helt frälsta i detta fina ställe. Helena berättade hur det gick till när de blev ägare till gården med tillhörande mark och hur de sedan brukat den efter sin övertygelse om hur de vill leva. Vill ni veta mera så köp deras bok som heter just Kosters trädgårdar. Oj vilken reklam detta blev, men det är kul att göra reklam för något man tror på..Efter en god lunch på trädgårdens fina grönsaker cyklade vi vidare till Nordkoster. På en linfärja tar man sig över det lilla sundet. Vi gick en bit över ön till en härlig strand med fin sand. På vägen tillbaka ligger Kosters kyrka, ovanför den ligger Valfjäll. När vi väl kom upp för alla trappor som leder upp på berget möttes vi av den mest fantastiska utsikten, oj vad vi njöt!Väl hemma igen åt vi en smaskig middag som vi fixade ihop. Efter att vi lämnat tillbaka våra cyklar på söndag förmiddag besökte vi Kosters naturrum,  där vi såg en film om Kosterhavet utanför som blev
 Sveriges första marina nationalpark för några år sedan. Man kan inte annat än bli helt hänförd, vilket liv det finns där under vattnet.
Detta är underbart vackra öar att besöka, kan verkligen rekommenderas, man tar färja från Strömstad, det tar ca 45 min att komma dit! Tror vi var väldigt nöjda alla fyra när vi tog färjan hem. Tack Lena föra att du fixade detta för oss!
Kram på er alla som tittar in! Susanne

Helena som är en av ägarna

Nordkoster

Utsikt från Valfjället

Ursholmarna
Tre goa tjejer

En middagslur vore fint!
Strandad båt

VisaLiza sa...

Vilka fantastiska bilder! Har velat åka till Koster i fler år men det blir som aldrig av. Bor antagligen för nära för att ta mig i kragen och bara åka dit. Lzia

Höstanemon sa...

Hej!
Ja, vi blev verkligen fyllda av massa fina upplevelser som kommer väl till pass att plocka fram i vinter, t ex när man står där ute på parkeringen i snålblåsten och skrapar is från rutorna... eller när det under flera månader är bäcksvart när man åker till jobbet och lika bäcksvart när man kommer hem igen... Då minsann, ska den mörka årstiden bekämpas med fina minnesbilder från Koster.

Tack Torprosen för din underbara berättelse från vår resa till Koster! Du tar också fantastiskt fina (och många!) bilder - så kul att se dem!

Jag vill också passa på att tacka oss alla för allt trevligt sällskap, intressanta samtalsämnen och alla härliga skratt. Allt det kommer också att lagras på må-bra-kontot!

Kram från Höstanemon/Lena

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i väster.
- Ljuvliga bilder från Kosteröarna !
Skulle vara trevligt att komma dit någon gång.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint och så härligt! Det var kul att få se så många fina bilder därifrån. Det var så himla längesedan vi var på Koster. Vi pratade om det för ett par år sedan, men då fick man inte ta med hunden, det var nåt sånt där eländes parasitaktigt som kunde ta kål på hundar som fanns där då. Men nu får vi ta tag i det igen, det ser jag ju!
Underbara bilder.
Fast den personen med båten, han hade inte navigerat så väldans bra, stackarn!