söndag 2 oktober 2011

Tunnbrödsbak, Nils, Ture och Sture..



Ture och Sture


Ja, baka tunnbröd gjorde vi hemma hos M som bor på en mycket vacker gård inte långt från Rörtången som är mitt favoritställe när jag skall ut och bada. M är korgmakare, låter inte det helt fantastiskt...hon är dessutom en mycket duktig hantverkare, kan "typ" allt inom hantverk, håller kurser i det mesta..DESSUTOM kan hon baka. I hennes vekstad har de byggt  upp en bakugn av materiel som fanns på gården, den är mycket fin. Vi var 4 baksugna "tjejer" som anlände förra lördagen. M hade förberett degen så det var bara att hugga in. Så kul det är när man är några stycken som bakar ihop!! Efter en mycket trevlig dag åkte vi därifrån med världens godaste bröd. LYCKA! Deras lille kattunge Nils blev jag helt kär i, kolla på bilderna, visst är han bedårande. Tuppen gick där och sprätte bland sina hönor, det är blommehöns, en lantras, har jag lärt mig.. På tal om tuppar, så har grannen bakom ladugården här hemma skaffat sig tuppar och hönor av arten brahma. Det är två tuppar som kom först, de andra är inne i hönshuset och växer till sig..men dessa tuppar som heter Ture och Sture är så mysiga, de går där i trädgården och spankulerar, hittar en mask eller ett äpple..ni kommer att få följa dessa, var så säkra . Redan nu är de ståtliga , men de kommer att bli upp tll 0,75 cm höga.
Ibland blir det inte riktigt som man tänkts sig, har ni tänkt på det (klart ni har).. Hade tagit ledigt i fredags för att försöka fixa in alla krukor osv i trädgården, vädret var strålande allt var bra..tills det small till och jag fick ryggskott.. Ja, så kan det gå, krukorna står kvar och jag går här och känner mig allmänt frustrerad..kan inte göra ett skvatt!!
Ps, var ute på en liten roadtripp på em idag, mer om detta i nästa inlägg...
Ha nu en go vecka så hörs vi!




Nils, sötaste kattungen.



M:s fina verkstad och bakstuga


Blommehöns


En duvhök hade tagit en höna, Nils mycket intresserad
Kram Torprosen

7 kommentarer:

Mia stickar sa...

Som vanligt så fina bilder att titta på! Kattungar brukar inte vara lätta att fota, sällan stilla så länge!

Snäckskalsdalen. sa...

Tunnbröd är urgott! Med smör på...mmmmmm....
Nils var bland det sötaste jag sett på länge! Bedårande.
Agneta kram

Susilull sa...

Det var roligt att träffa dej!!
Ni hade en rolig eftermiddag förstod jag. För min egen del blev det ju inte några fler skördefester pga bilkrångel, men det blev en bra dag ändå!

Härlig bilder hos dig, som vanligt. Förstår att du blev kär i lilla Nils - Vilken underbart söt liten kattkille, och vilken duktig fotomodell!

Kram och Ha det bra!
Susanne

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Finfina bilder.
Brödet - skulle jag gärna smaka :-)
Ha det gott
Birgitta

Gardenhouse sa...

Härliga bilder och läsning ända till ryggskottet, fy vad förargligt. Hoppas det går bra för dig trots allt...det gör ju så himmla ont!
Vilken härlig bagarstuga och vän som ni bakade hos, hur gott ska inte det brödet ha blivit;)
Kram Sussi

Karin Eriksson sa...

Njuter dina härliga stämmningsbilder och glädjer mig över alla kreativa grejer som du hittar på.

Hanna sa...

Ha en fin fredagskväll!
Kram
Hanna