onsdag 7 januari 2009

Samlare är vi några stycken...

Tänkte på en sak häromdagen när jag funderade på vad jag skulle skriva om.

Vet om att jag är en riktig samlare på olika saker, men kan inte riktigt förklara varför. Det är något jag funderar ofta på,varför vi tilltalas av vissa saker men inte av andra.

Det är ganska många som har åsikter om mina prylar och undrar hur jag gör när jag dammar osv.
Men jag dammar när det behövs, så det så!!

Men jag har förstått att jag är i gott sällskap. Vi är många!

Vi hade en ganska fattig barndom så det fanns inte i överflöd av saker i vårt hem, då går funderingarna om det är därför som jag tycker om att omge mig med samlingar.


Hur som helst så tänker jag visa lite av dessa här, inte alla just idag men lite då och då.


Det började nog med gamla burkar, de har alltid fascinerat mig. Fick tag på mina första från en butik som finns i en by inte långt härifrån, sedan dess kan jag inte låta bli att köpa om jag hittar en fin på loppis eller någon annanstans. Vågar inte räkna hur många jag har men de är inte få.

Tyvärr så får alla inte plats i köket, så de flesta står uppe på övervåningen i mitt syrum.

Vackert gammalt porslin är inte heller att förakta, just nu så är det sirliga fina koppar som är min vurm.
Keramik är en annan passion, ser jag en vacker karaff eller kruka så följer den med hem.

Det gäller även lerfat och lergökar. Vet inte varför just keramik tilltalar mig, det är väl något primitivt och ursprungligt som jag ser tror jag, eller att det fanns när jag var liten.


Har förstått att jag är en riktig bondromantiker, är inte så förtjust i varken 60 tal eller 70 tal.

Nej, nu så måste jag fixa i ordning en badkasse, för ikväll så skall jag och maken hem till Tant kofta och hennes Guldklimp och bada i en härligt ångande badtunna, där vattnet kommer från en bäck med ett litet vattenfall alldeles i närheten, skall bli jättemysigt!!
Kram från Torprosen

Inga kommentarer: