onsdag 1 april 2009

Trädgårdstorsdag i April












Idag tänkte jag skriva om min köksträdgård som jag brukar få till rätt så fint, tycker jag själv förstås!
Och det är ju det som är det fina i kråksången att man gör precis det som man tycker är vackrast själv.
Vi brukar ha potatis till husbehov på två ställen, tidiga och sena. Maris bard och Maria är två tidiga sorter vi gillar. De sena kommer jag inte ihåg vad de heter.
Vi kör växelbruk. Blommor och grönsaker byter plats med potatisen och vise versa. Jordgubbar och hallon finns det med förstås.
Tycker det är mycket vackert att blanda grönsaker och blommor för det är ju så att man vill ha ett överflöd att plocka från eller hur? Det är nämligen ett av mina stora nöjen att plocka in stora buketter, men också att kunna ge bort ett fång till någon man besöker.

Dessutom så har jag nästan alltid med mig blommor till jobbet som jag har i receptionen och jag brukar säga att det gör jag lika mycket för min egen skull som för mina arbetskamrater, för då får jag ju njuta av dem även när jag är på jobbet. Fiffigt eller hur?
Blandar olika blommor som klint och vallmo med dalior, montbretsia osv.
Vi har de vanliga grönsakerna så som: olika salladssorter, squash, lök, röd och gul, sist hade vi även scharlottenlök, bönor, dill och persilja, ärtor förstås, ibland morrötter och rödbetor.

Mitt kryddland har jag på ett och samma ställe, där finns det gräslök, salvia, oregano, citrontimjan, lavendel, mynta, rosmarin ( får jag sätta ny varje år) där får även vår rabarber bo. Hade en stor libbsticka med, men den tog över hela landet så den grävde vi upp.
Ni kan tro att där kryllar av bin, fjärilar och andra småkryp en varm sommardag.
Och det är då ni kan hitta mig, med kameran i högsta hugg i timmar, jag kan helt försvinna bort i att se på dessa vackra insekter.

Det finns dessutom ingen större njutning än att när man håller på och lagar en god middag, då kunna gå ut och hämta sina härliga grönsaker i "förrådet" Det är lycka!!

Kram
Torprosen



2 kommentarer:

fale artut sa...

Vilken dröm att få gå hos Dig och njuta! Underbara bilder, jag känner doften ända hit! Tack för dian rara kommentarer på min blogg. Jag uppskattar dem mycket!!

Torprosen sa...

Tack Fale vad glad jag blir om jag kan förmedla lite sommar! kram Torprosen